Ładowanie

Hybrydowy pociąg Impuls 2 pod latarnią morską w Kołobrzegu – nowa era transportu na Pomorzu Zachodnim.

konduktor.pl niezalezny blog informacyjny o kolei dla kazdego

Hybrydowy pociąg Impuls 2 pod latarnią morską w Kołobrzegu – nowa era transportu na Pomorzu Zachodnim.

Pociąg na nabrzeżu portowym w Kołobrzegu tuż pod latarnią morską nie jest częstym widokiem. Tak, raz w roku w to miejsce dociera pociąg „Pirat”, co ma miejsce w Dzień Dziecka. Jednak w połowie lipca 2021 roku z Bałtykiem spotkał się inny pociąg. Na zabytkową nitkę wjechał nowoczesny, hybrydowy zestaw trakcyjny Impuls 2.

Najnowszy skład poszerzający tabor Pomorza Zachodniego nie będzie regularnie kursował pod latarnię w Kołobrzegu, ale jego obecność w tym miejscu miała podkreślić podjęcie przełomowych działań w regionie. Pociąg Impuls 2, który witano w kołobrzeskim porcie jest trzecim hybrydowym pojazdem szynowym, który rozpocznie regularne kursy na Pomorzu Zachodnim. Władze województwa zachodniopomorskiego podjęły decyzję o zakupie kolejnych takich składów, co m.in. wpłynie na poprawę warunków środowiskowych. Zacznijmy jednak od początku.

Trzecia hybryda na Pomorzu Zachodnim – gdzie będzie jeździć?

fot.Newag

Województwo zachodniopomorskie zakupiło pięć dwunapędowych pociągów Impuls 2 od firmy Newag. Pierwsze dwa składy to „Bursztynowy” i „Zielony”, zaś najnowszy, który powitano pod latarnią morską otrzymał malowanie morskie. Jednak nie będzie on regularnie wjeżdżał na nabrzeże portowe.

Nowe pociągi hybrydowe są jeszcze rzadkością na polskich trasach kolejowych. Na razie nowoczesne składy przygotowane przez firmę Newag kursują na trasie Szczecin-Kołobrzeg, ale z czasem będą docierać także do Szczecinka. Pomorze Zachodnie otrzymało w zeszłym roku dwa pociągi hybrydowe i po tym zdecydowano o zakupie kolejnych pięciu.

Trzeci skład został oficjalnie powitany w Kołobrzegu, a czwarty jest już gotowy i ma wkrótce zostać zaprezentowany. Zamówienie opiewało na kwotę 100 mln zł netto. Ta inwestycja sprawi, że Pomorze Zachodnie będzie się mogło pochwalić najnowocześniejszym taborem kolejowym do połączeń regionalnych.

Po co pociągi hybrydowe?

W odniesieniu do motoryzacji napęd hybrydowy kojarzy się głównie z ekologią i oszczędnością paliwa. Tylko po co pociąg hybrydowy skoro nad liniami kolejowymi są przewody zasilające napęd elektryczny? No właśnie zarówno w Polsce, jak i na świecie nadal pozostaje wiele linii kolejowych nie będących zelektryfikowanymi. Do tej pory na takie trasy posiadające fragmenty bez przewodów trakcyjnych musiały ruszać składy spalinowe.

Tymczasem pociąg hybrydowy Impuls 2 może podróżować po zelektryfikowanej linii i w razie potrzeby przełączyć się na napęd spalinowy, aby pokonać trasę bez infrastruktury elektrycznej. Takie rozwiązanie pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa oraz emisję spalin do atmosfery. Ogranicza to także koszt eksploatacji, a więc napęd hybrydowy także w kolei niesie za sobą liczne zalety.

Województwo zachodniopomorskie posiada wiele połączeń kolejowych biegnących przez trasy niezelektryfikowane, więc nowe pociągi okazały się niezwykle pomocne. Inwestycja w nowoczesny tabor hybrydowy zwyczajnie się opłaci dla regionu i środowiska.

Pociąg Impuls 2 od firmy Newag – kolejowa hybryda

Impuls 2 jest pierwszym polskim zespołem trakcyjnym z napędem hybrydowym. Pociąg o oznaczeniu 36WEh dzięki zastosowaniu jednostki elektrycznej oraz dwóch silników diesla może poruszać się na trasach objętych tylko częściowo elektryczną siecią trakcyjną.

Dzięki temu jest on doskonałym rozwiązaniem dla regionalnych operatorów kolejowych.

Dwunapędowy zespół trakcyjny 36WEh wykorzystuje silnik trakcyjny o mocy 1600 kW zasilany prądem z sieci elektrycznej. Do poboru energii wykorzystywany jest odbierak prądu. Napęd tworzą także dwa silniki diesla oraz generator prądu. Skład może podróżować z prędkością maksymalną 160 km/h w trybie elektrycznym oraz 120 km/h po przejściu na silniki diesla.

„Morski” pociąg debiutujący na Pomorzu Zachodnim posiada wszystkie najnowsze systemy bezpieczeństwa i może przewieźć 150 pasażerów siedzących oraz 160 pasażerów stojących. Zadbano także o przestrzeń do przewozu rowerów. Pojazd wyposażono w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, system elektronicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylator czy rampy ładunkowe dla wózków.

Najnowszy pociąg w taborze Pomorza Zachodniego z pewnością podniesie jakość podróży na lokalnych trasach. Co ważne obniży również koszt eksploatacji oraz zminimalizuje wpływ transportu kolejowego na środowisko naturalne. Ciekawe, jakie barwy otrzymają kolejne hybrydowe pociągi nad Bałtykiem.

Share this content:


Warning: Undefined variable $category_ids in /home/platne/serwer50035/public_html/konduktor/wp-content/themes/newscrunch/inc/helpers.php on line 1106
error: Treść jest chroniona !! Prawami autorskimi

Kontynuując korzystanie z witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij