Ładowanie

Modernizacja linii kolejowych w województwie wielkopolskim i zachodniopomorskim

remont_linii_351 _ konduktor.pl_blog_o_kolei_dla_kazdego

Modernizacja linii kolejowych w województwie wielkopolskim i zachodniopomorskim

Remont międzywojewódzkiej linii kolejowej nr 351 z Szczecina do Poznania

Najistotniejszym szlakiem komunikacyjnym województw wielkopolskiego
i zachodniopomorskiego jest połączenie między największymi miastami obu regionów – Szczecinem oraz Poznaniem. Aglomeracje łączy linia kolejowa nr 351. Modernizacja tego odcinka rozpoczęła się w 2018 r. i jest kontynuowana. Obecnie remontowany jest odcinek Stargard – Szczecin Dąbie. 30 czerwca 2021 r. rozpoczęła się przebudowa wiaduktu
w Stargardzie. Unowocześnienie przejazdu wymaga jednak wstrzymania ruchu pociągów pasażerskich i towarowych na jednej połowie estakady i choć odcinek nie zostanie zupełnie wyłączony z funkcjonowania, to należy wziąć pod uwagę możliwe opóźnienia. Nie została wdrożona autobusowa komunikacja zastępcza.

Przebudowa kolei na linii Poznań – Szczecin potrwa jeszcze co najmniej do połowy 2022 r., jednak modernizacja znacząco wpłynie na jakość usług świadczonych przez PKP. Czas przejazdu docelowo ma zostać skrócony o ok. 50 min, a przebudowie zostanie poddanych aż 19 stacji i 13 przystanków, które położone są na trasie o długości 195 km. Aktualny rozkład jazdy dla linii 351 znajdziesz TUTAJ

Modernizacja linii kolejowych w województwie zachodniopomorskim – gdzie utrudnienia?

W województwie zachodniopomorskim planowany jest także drugi duży remont linii kolejowej o numerze 401, łączącej Szczecin Dąbie z Portem w Świnoujściu. Docelowo odcinek ma obsługiwać pociągi towarowe o długości 750 m. Realizacja projektu ma rozpocząć się w bieżącym roku i zakończyć przed połową roku 2022. Dzięki rewitalizacji torowisk na trasie Szczecin Dąbie – Świnoujście, port będzie w stanie zwiększyć liczbę załadunków co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność regionalnych przewozów towarowych oraz sytuację gospodarczą województwa.

Nie wiadomo jeszcze, od którego odcinka trasy rozpocznie się modernizacja, jednak z całą pewnością remont linii może skutkować opóźnieniami. Warto zatem uzbroić się w cierpliwość. Połączenia kolejowe między przystankiem Szczecin Dąbie a Portem w Świnoujściu na bieżąco można sprawdzać TUTAJ

O szczególnych utrudnieniach na linii 401 będziemy informować również na naszym portalu, dlatego zachęcamy do obserwowania zakładki AKTUALNOŚCI.

Od 2019 r. w województwie zachodniopomorskim ma również miejsce budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, której moderatorem docelowo ma zostać Miasto Szczecin i Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Przejazdy zapewni tabor wojewódzki. Do tras uwzględnionych w nowoczesnym projekcie modernizacyjnym należą:

  • linia nr 273 – na odcinku Szczecin – Gryfino;
  • linia nr 351 – na odcinku Szczecin Gł. – Stargard;
  • linia nr 402 – na odcinku Szczecin Dąbie – Goleniów;
  • linia nr 406 – na odcinku Szczecin Główny – Police.

Jak pisałem powyżej, prace obecnie odbywają się m.in. pomiędzy Szczecinem a Stargardem. Oprócz tego do II kwartału 2021 r. udało się częściowo zmodernizować linię 406 na odcinku Szczecin Główny – Police oraz peron na przystanku Mścięcino. Zakończono także przebudowę mostu nad Przęsocińską Strugą i wymieniono na nim tory. Z powodzeniem odnowiono również ścianę oporową pomiędzy dworcem głównym w Szczecinie a Turzynem.

Remont linii nr 14 w województwie wielkopolskim

W kontekście kolei wielkopolskich, prócz remontu kluczowej międzywojewódzkiej trasy Poznań Główny – Szczecin Główny należy wspomnieć także o pracach rozpoczętych na linii kolejowej nr 14 (Łódź Kaliska – Zduńska Wola) Według informacji podanych przez rzecznika prasowego PKP, Mirosława Siemieńca, linia nr 14 zostanie oddana do użytku już w lipcu 2021 r.

W maju 2021 r. wybrano również wykonawcę remontu na odcinku Wągrowiec – Gołańcz. Planując podróż z Wielkopolski do województwa kujawsko-pomorskiego musimy przygotować się zatem na utrudnienia. Autobusowa komunikacja zastępcza na trasie kursuje jednak już od połowy roku ubiegłego i pozostanie z pasażerami aż do odwołania. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Kolei Wielkopolskich.

Modernizacja linii kolejowych w województwie wielkopolskim i zachodniopomorskim – podsumowanie

Wielkopolska i województwo zachodniopomorskie rozwijają się prężnie także w zakresie transportu kolejowego. Aby usprawnić i skrócić czas przejazdów pociągów pasażerskich oraz zwiększyć potencjał przeładunkowy kolei regionalnych niezbędna jest jednak rewitalizacja tras na licznych odcinkach.

Od 2018 r. trwa remont międzyregionalnej linii 351 łączącej Poznań ze Szczecinem. Poza tym w województwie zachodniopomorskim utrudnienia możemy napotkać jadąc ze stacji Szczecin Dąbie do Portu w Świnoujściu, jednak modernizacja tego odcinka znacząco zwiększy potencjał przewozowy regionalnego CARGO. Przejazdy pociągów pasażerskich staną się natomiast szybsze i przyjemniejsze po ukończeniu projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Województwo wielkopolskie również wdrożyło w ostatnich latach kilka projektów rewitalizacji kolei. Remont jednej z istotniejszych tras komunikacyjnych na linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola dobiega obecnie końca. Odbiór zostanie zrealizowany na przełomie lipca/sierpnia bieżącego roku.

Share this content:

error: Treść jest chroniona !! Prawami autorskimi

Kontynuując korzystanie z witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij