Warning: Trying to access array offset on false in /home/platne/serwer50035/public_html/konduktor/wp-content/plugins/seo-optimized-images/seo-optimized-images.php on line 135
Warning: Trying to access array offset on false in /home/platne/serwer50035/public_html/konduktor/wp-content/plugins/seo-optimized-images/seo-optimized-images.php on line 136
Warning: Trying to access array offset on false in /home/platne/serwer50035/public_html/konduktor/wp-content/plugins/seo-optimized-images/seo-optimized-images.php on line 148
Warning: Trying to access array offset on false in /home/platne/serwer50035/public_html/konduktor/wp-content/plugins/seo-optimized-images/seo-optimized-images.php on line 151
PRZEWOŹNIK | OBOWIĄZEK PASAŻERA BEZ BILETU | PODSTAWA PRAWNA |
---|---|---|
PKP Intercity | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejsciem lub po wejściu do pociągu. Wyjątki: pociągi EIC – można w nich zająć dowolne miejsce i kupić bilet podczas kontroli; pociągi EIP (EIC Premium – Pendolino) przejazd bez biletu pod rygorem wysokiej opłaty dodatkowej, brak sprzedaży biletów w pociągu. | § 5 ust. 10 i 11 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Intercity SA |
Przewozy Regionalne | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejściem lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu). | § 10 ust. 22 Regulaminu Przewozu spółki Przewozy Regionalne |
Koleje Mazowieckie | Wejść do pociągu pierwszymi drzwiami i zgłosić się do kierownika pociągu (ewentualnie oczekiwać na niego w pierwszym przedziale za kabiną maszynisty – dawny przedział służbowy). | § 9 ust. 13 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt Regulamin odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Koleje Mazowieckie – KM |
Koleje Dolnośląskie | Zgłosić się do obsługi pociągu przed lub bezpośrednio po wejściu do pociągu. | § 11 ust. 2 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich SA |
Koleje Śląskie | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejsciem lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu). | § 8 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, zwierząt i rzeczy przez Koleje Śląskie Sp. z o.o. |
Koleje Wielkopolskie | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejściem lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu). | § 9 ust. 15 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. |
Koleje Małopolskie | Wejść do pociągu pierwszymi drzwiami, licząc od czoła pociągu (kierunku jazdy), i zgłosić się do kierownika pociągu w celu nabycia biletu, a w przypadku jego nieobecności w tej części pociągu – oczekiwać na jego przybycie. | § 10 ust. 12 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt oraz obsługi i odprawy podróżnych przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o. |
SKM w Trójmieście | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejściem lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu). | § 7 ust. 16 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. |
SKM Warszawa | Sprzedaż biletów w automatach zamontowanych w pociągach. Obsługa nie prowadzi sprzedaży. | ztm.waw.pl – zakładka: sprzedaż w pojazdach |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | Niezwłocznie po wejściu do pociągu nabyć bilet w biletomacie mobilnym lub zgłosić się do obsługi pociągu w celu nabycia biletu lub aktywacji Elektronicznej karty ŁKA. | § 11 ust. 2 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej sp. z o.o. |
Arriva RP | Niezwłocznie zgłosić się do konduktora przed wejściem lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami, licząc od czoła pociągu (w kierunku jazdy). | § 10 ust. 5 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Arriva RP Sp. z o.o. |
Warszawska Kolej Dojazdowa | Zgłosić się do maszynisty po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami i niezwłocznie skasować zakupiony bilet. | § 9 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. |
Art. 11 ust. 1 ustawy – Prawo przewozowe.
Osoby uprzywilejowane, czyli odstępstwa od zasad
Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 1371/2007 dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym obowiązek wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami lub samodzielnego znalezienia konduktora nie dotyczy jedynie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Określenia te odnoszą się do każdej osoby, której możliwość poruszania się jest ograniczona na skutek jakiejkolwiek niesprawności (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej) oraz osób w podeszłym wieku. Szczegółów dotyczących tych przypadków (np. kogo dana spółka uznaje za podróżnego w podeszłym wieku) szukaj w regulaminach poszczególnych przewoźników.
Kiedy konduktor nalicza opłatę za wydanie biletu w pociągu?
Konduktor nalicza opłatę za wydanie biletu w pociągu (która wynosi od kilku złotych u przewoźników regionalnych do 10 zł w pociągach spółki PKP Intercity) podczas sprzedaży biletu w pociągu, jeżeli podróży wsiadał do pociągu na stacji, na której w momencie planowego odjazdu danego kursu była czynna kasa biletowa. Opłaty za wydanie biletu w pociągu nie pobiera się od osób:
1) niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej (matka z dzieckiem, wózkiem, podróżny z rowerem etc)– pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność (z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną – stałą lub czasową);
2) rozpoczynających przejazd w czasie, kiedy kasa biletowa jest nieczynna, lub ze stacji, na której nie ma kasy biletowej;
3) posiadających: bilet z nadrukiem lub potwierdzoną adnotacją typu „Dalej w pociągu (np. PKP IC)” wydany przez punkt odprawy albo przez konduktora w innym pociągu, a także bilet z nadrukiem lub potwierdzoną adnotacją „Zmiana przewoźnika” wystawiony w pociągu innego przewoźnika w sytuacji, gdy rozkładowy czas na przesiadkę nie przekracza 30 min.
W regulaminach przewozowych spółki kolejowe mogą z własnej inicjatywy rozszerzyć krąg osób, którym wydają bilety bez opłaty dodatkowej. Przykładowo w pociągach PKP Intercity do tej grupy należą również osoby, które ukończyły 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.
źródło: UTK