Ładowanie

Rekompensata za opóźniony pociąg – kiedy przysługuje?

Rekompensata za opóźniony pociąg - kiedy przysługuje?_konduktor.pl

Rekompensata za opóźniony pociąg – kiedy przysługuje?

Zastanawiało Cię kiedyś, jak to jest, że w Japonii pociągi praktycznie się nie spóźniają? Nie? Zapewne wiele osób nad tym nie rozmyśla, ponieważ już się przyzwyczailiśmy, że opóźnienia są wręcz jedną z niechlubnych polskich tradycji. Najczęściej odpowiedzialna jest kapryśna pogoda oraz wypadki losowe. Bez względu na powód opóźnienia poszkodowany jest zawsze pasażer, czyli Ty.

Szczęśliwie przepisy prawa przewidują odszkodowania dla pasażerów za opóźnione pociągi. Problem polega na tym, że muszą zaistnieć odpowiednie okoliczności spóźnienia, a przewoźnicy bardzo często starają się uchylić od odpowiedzialności. W takim razie, omówmy sobie dokładnie temat uzyskania rekompensaty w sytuacji, gdy nasz pociąg mocno rozminął się z rozkładem.

Ile wynosi odszkodowanie za spóźniony pociąg?

Zacznijmy od przepisów. Obowiązek wypłaty rekompensaty z tytułu opóźnienia pociągów wynika z art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Przepisy regulują wysokość odszkodowania oraz sytuację, w jakiej należy się rekompensata pasażerom. Oczywiście mówimy o sytuacji opóźnienia, ale prawo określa ilość czasu, jaka musi upłynąć, aby uznano roszczenia o odszkodowanie.

Minimalna kwota rekompensaty wynosi:

25% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;

50% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Należy jednak mieć świadomość, że odszkodowanie nie zostanie wypłacone, jeżeli jego kwota nie przekroczy 4 euro. To jednak nie jedyne ograniczenia wypłaty odszkodowań.

W jaki sposób wylicza się opóźnienie podlegające rekompensacie?

Zanim przystąpimy do wyliczania czasu opóźnienia oraz przeliczania złotówek, jakie dostaniemy, trzeba sobie zdać sprawę z kilku kwestii. Pierwszą z nich jest to, że prawo do rekompensaty w przypadku opóźnień obowiązuje jedynie polskie pociągi dalekobieżne kategorii:

– Express Intercity Premium (EIP);

– Express InterCity (EIC);

– InterCity (IC);

– Twoje Linie Kolejowe (TLK);

– interREGIO (IR);

– oraz wszystkie międzynarodowe pociągi w przejazdach pomiędzy krajami UE.

Z prawa do rekompensaty są więc wyjęte wszystkie połączenia podmiejskie i miejskie. Oznacza to, że jeżeli spóźniliście się do pracy przez opóźnienie pociągu to prawdopodobnie niewiele z tym zrobicie. Kolejną ważną kwestią jest fakt, że przy wyliczaniu opóźnienia nie uwzględniamy opóźnień, co do których przewoźnik może udowodnić, że wydarzyły się poza terytorium UE.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony pociąg?

Twój pociąg się spóźnił i chcesz uzyskać rekompensatę? Musisz zacząć od złożenia pisemnej reklamacji drogą pocztową lub w kasie biletowej prowadzącej sprzedaż biletów danego przewoźnika. Często przewoźnicy oferują bony zniżkowe na kolejny bilet, ale takie rozwiązanie może nie być dla Ciebie satysfakcjonujące. W tej sytuacji rozpoczyna się batalia o odszkodowanie, ponieważ operatorzy kolejowi niechętnie wypłacają rekompensaty.

Zazwyczaj konieczne jest złożenie skargi w Urzędzie Transportu Kolejowego bądź u Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Interwencja odpowiednich służb bardzo często prowadzi do zmiany stanowiska przewoźnika. Podróżny może dochodzić odszkodowania także za straty, jakie poniósł w wyniku opóźnienia. W tym wypadku na mocy kodeksu cywilnego oraz ustawy – Prawo przewozowe, a dokładniej art. 62 ust. 2 ustawy „przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego”. Przepis ten dotyczy wszystkich rodzajów połączeń kolejowych, czyli nie tylko długodystansowych.

Musisz jednak wiedzieć, że postępowanie w tym wypadku dotyczy nie samej rekompensaty za spóźnienie, ale odszkodowania za poniesione straty. Przewoźnik rozpatruje sprawę uznaniowo, a po stronie pasażera leży obowiązek przedstawienia dokumentów i rachunków potwierdzających bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy między opóźnieniem oraz stratą. Należy także nadmienić, że obie formy odszkodowania się nie wykluczają.

W przypadku jakichkolwiek problemów z uzyskaniem należnej rekompensaty należy zwrócić się o pomoc do Urzędu Transportu Kolejowego. Wnioski z prośbą o pomoc można składać pisemnie, za pośrednictwem stosownego formularza kontaktowego lub mailowo: pasazer@utk.gov.pl.

To wszystko co musicie wiedzieć! Mam jednak nadzieję, że nie będziecie musieli korzystać z prawa do rekompensaty za opóźnienie pociągu i zawsze dotrzecie do celu na czas.

Share this content:

error: Treść jest chroniona !! Prawami autorskimi

Kontynuując korzystanie z witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij