Ładowanie

„Różni podróżni – obsługa bez barier” – standardy i szkolenie dla pracowników transportu – część 1 szkolenia

konduktor.pl

„Różni podróżni – obsługa bez barier” – standardy i szkolenie dla pracowników transportu – część 1 szkolenia

Nigdy nie myślałem, że problemy osób z niepełnosprawnościami są tak strasznie uciążliwe, nie przeszło mi przez myśl „a co gdybym to ja?…”. Zapisując się na szkolenie z tematyki obsługi podróżnych pomyślałem sobie , że pracując prawie 10 lat na kolei już nic nie może mnie zaskoczyć a jednak. Zapraszam was do lektury, jak odbyłem pierwszą część szkolenia „Różni podróżni – obsługa bez barier” .

Aby móc podnosić standardy w życiu czy to prywatnym czy zawodowym potrzebne jest wykształcenie, szkolenia, dodatkowe kursy etc. W Kolejach Wielkopolskich pracuje od prawie 10 lat firma stawia na szkolenie swoich pracowników oraz podnosi standardy o których wspomniałem.

Konduktor, kierownik pociągu, maszyniści, kasjerki i inni pracownicy w spółce ciągle są szkoleni ,aby na co dzień mogli w stanie obsłużyć pasażerów z lepszym podejściem , zrozumieniem oraz w razie pomocy osobom z niepełnosprawnościami być jako pierwsi czy chociażby w razie wypadku udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej. Takie szkolenia podnoszą kwalifikacje pracowników aby Ci w razie danej sytuacji potrafili sobie poradzić.

„Różni podróżni – obsługa bez barier” w skrócie

Rządowy program „Różni podróżni – obsługa bez barier” kierowany do pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz z niepełnosprawnościami. (więcej na gov.pl)

Pierwsza część – czas start

Szkolenie rozpoczęło się przywitaniem Pana Marka, który prowadził zajęcia. Na początku każdy z uczestników dostał skrypt szkoleniowy ze swoim imieniem napisane na kartce.

Pan Marek poprosił każdego z nas o przedstawienie się więc i on był pierwszy i tak od tej chwili mówiliśmy sobie po imieniu co bardzo mi się podobało bo rozluźniło to atmosferę. Na sali siedziały osoby z którymi pracuję na co dzień, więc mówienie po imieniu do swoich kolegów i koleżanek z pociągu nie było problemem dużą satysfakcję dało mi to , że mogłem poznać panie kasjerki z Gniezna, Leszna i Nowego Tomyśla do nich nigdy nie zwróciłbym się po imieniu ponieważ dwie panie z Gniezna widziałem za szybą w pracy na stacji tak z Nowego Tomyśla i Leszna było to pierwsze spotkanie.

Osoby niepełnosprawne na wózku

W mojej karierze zawodowej spotkałem się już wiele razy z sytuacją gdy trzeba było pomóc wejść takiej osobie do pociągu, no i tutaj wrócę do momentu gdzie pisałem , że w mojej pracy odbywają się szkolenia okresowe np. z obsługi platformy rozkładanej dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

W tym zagadnieniu nasz trener pokazał nam jak prawidłowo reagować jak podejść i jak w razie niebezpieczeństwa przenieść bagaż oraz samą osobę na wózku. Myślałem , że nie nauczę się niczego nowego a jednak nowe doświadczenie na pewno pomoże mi i moim kolegom , koleżankom w pracy.

Osoby głuche

Osoby głuche, tak głuche! nie głuchonieme to jest dla mnie zupełna nowość, nie pomyślałbym że można nieświadomie obrazić taką osobę mówiąc , że jest głuchoniema.

Osoby niewidome

Temat osób niewidomych przewijał mi się wiele razy na szkoleniu okresowym w mojej pracy, ale treningi jak podejść ? jak iść ? jak mówić? i najważniejsze jak pomóc takim osobom? to kwintesencja tego szkolenia. Nasz trener pokazał nam jak osoby niewidome słyszą i z jakimi problemami borykają się na co dzień. Treningiem było „wczuć się w rolę” i z zasłoniętymi oczami np. przejść od okna do drzwi mając po drodze przeszkody … łatwe? – spróbujcie.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną

To chyba najlepsza część tego szkolenia , w której mogłem odegrać rolę osoby niepełnosprawnej intelektualnie .

Zadaniem było podejście do okienka kasowego i spytanie pani kasjerki gdzie jest toaleta.

Szczerze powiem ,nie wiem skąd wzięły mi się pomysły , ale uczestnicy kursu i sam prowadzący też był zaskoczony moim aktorstwem 😉 a panie kasjerki poradziły sobie znakomicie.

Podsumowanie

Na szkoleniu nauczyłem się kilku nowych rzeczy, doświadczenie z tego treningu na pewno pomoże mi nie tylko w pracy ale w życiu prywatnym ponieważ takie kursy pomagają zapoznać się z wieloma nieznanymi sytuacjami i zachować zimną krew w sytuacji kryzysowej.

Z niecierpliwością czekam na drugą część zajęć i na pewno opiszę swoją relację tutaj na moim blogu. Mam nadzieję , że wam się podobało.

Share this content:

error: Treść jest chroniona !! Prawami autorskimi

Kontynuując korzystanie z witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia podczas przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij